19 februari 2014

21 februari 2014 - Dogbo, Benin

We werken vandaag verder rond het federale programma ter ondersteuning van de markt van Dogbo. Samen met de chef service d’assainissement Yolande vullen we de projectfiche in over de hygiënische omstandigheden, de voedselveiligheid en het afvalbeheer  op de markt. Momenteel zijn er op de markt nauwelijks voorzieningen voor water, sanitair, afwatering en afval.  Er wordt o.a. gedacht aan het vormen van ‘brigades sanitaires’ die controles uitvoeren op de markt. Het blijkt nogmaals dat de ambtenaren in Dogbo heel goed weten waar ze naar toe willen en heel veel engagement vertonen om te werken aan de ontwikkeling van de gemeente. De know-how van Mirom en onze milieudienst kan in de toekomst zeker bijdragen aan dit onderdeel van het programma.

In de namiddag worden we verwacht op de officiële inhuldiging van het openluchtpodium van het cultureel (jongeren)centrum van Dogbo. Het decor is versierd met mooie bas-reliefs en aan beide zijden zijn de logo’s van Dogbo en Roeselare aangebracht. “Roeselare is ‘r voor jou” is voortaan vereeuwigd in dit decor. Als dat geen city-marketing is….

Dankzij de opbrengsten van het project ‘Romeo en Julia’ van de STAP en SASK in Roeselare hebben we de realisatie van dit podium mee kunnen financieren. “Vanop het podium van De Spil in Roeselare kunnen we de jongeren in Dogbo een podium geven” vertelt schepen Kindt in zijn toespraak. “Want de kinderen en jongeren van Dogbo zijn de toekomst van de gemeente en ook hun culturele ontwikkeling draagt bij tot deze toekomst.” We krijgen een totaalspektakel te zien van muziek, dans, theater  én sport in aanwezigheid van de vertegenwoordiger van het ministerie van cultuur en we projecteren een boodschap van Directeur Dirk Lievens van STAP met beelden van jonge Roeselaarse muzikanten en acteurs.

Het openluchtpodium is werkelijk een place to be en biedt heel wat mogelijkheden voor een verdere structurele culturele samenwerking tussen Roeselare en Dogbo.