Vis & Voodoo

13 april 2018

Na een bescheiden doch lekker ontbijt (nogmaals dank aan Stefaan voor de pot Nutella!) vertrokken we naar het dorp Possotomè. Daar sprongen we in een bootje en kregen we van de gids eerst uitleg over de geschiedenis van het meer.

Zo is er blijkbaar een Heilig Nijlpaard, en wanneer dat nijlpaard toevallig voorbij je boot zwemt is je vangst dubbel zo groot. De voorbije dagen hebben we ook al gehoord over een Heilige Krokodil die de slaven naar veilige oorden voerde, en een Heilige Panter die een kind verwekte bij de prinses. In het licht van al deze dolle verhalen zijn de mirakelen van Jezus Christus in feite eerder teleurstellend.

Daarna kregen we uitleg over de verschillende vistechnieken die er gebruikt worden. De gids toonde ons hoe je met een groot net vis kan vangen. Het resultaat was echter triestig: een eenzame garnaal, een paar schelpjes en een paar kleine visjes.

Door deze magere vangst werden we gedwongen te gaan lunchen in een fancy hotel. Het was een mooi plaatje: paalhutje op het water, zon, strand, palmbomen, alcohol. We bestelden scampi’s met look, gevangen dankzij bovengenoemde vistechnieken. De sfeer was best romantisch. Door de look zal er vanavond echter niet lustig getongzoend kunnen worden, maar de liefde is daarom niet minder groot.

Na de lunch deden we een voodoowandeling door het dorp. Om de vijf meter stopte de gids bij een vreemdsoortige hoop zand met een paar attributen errond en vertelde hij ons over priesters en geesten. Hij vertelde ons ook hoe je zelf voodoopriester kan worden. Het is niet evident, maar Tania zal bij thuiskomst bekijken of zij deze taak voor De Ruiter kan opnemen.

Toen we door het Heilige Bos wandelden voelde één van de groepsleden, hierna genoemd x, zijn darmen plots wild te keer gaan. X zag zich dus genoodzaakt om achter een Heilige Boom tot twee maal toe de scampi’s als het ware terug vrij te laten. Moge de goden het hem vergeven.

Het was alweer een olijke dag. Lieve dames en heren, graag tot morgen!

Voetnoten:

-        Dag Rhune & Jade!

-        Mooiste man ter wereld: Volder.

1. Brecht:
    14 april 2018
    Ik dacht al dak de schrijfstijl herkende. LYLT