Piet Panique

12 april 2018

Deze morgen kregen we een rondleiding doorheen Centre Songhai, waar ook ons hotel ligt. Een landbouwopleidingscentrum waar nieuwe technieken voor landbouw- veeteelt en viskweek. Zo zagen we bijvoorbeeld Kurkuma, Papaja, Cacao, Pompelmoezen, advocado, … die daar wordt gekweekt en zagen we het proces van de productie van palmolie. Ze doen er ook aan plastiekrecyclage en uit “shit of chicken” maken ze “biogas”.

Na de verhitte rondleiding konden we de producten kopen en ook in de “zaadbank” werd gretig geshopt. Piet deed de suggestie om het zaad te delen maar toen liep het mis… Piet constateerde toen dat zijn portefeuille weg was. Als kassier/bankier van de groep, veroorzaakte deze vaststelling een paniekreactie. Net voor de politie en het leger moesten aanrukken, kwam er het “eureka-momentje” want de portefeuille werd teruggevonden in de catacomben van Piet’s manbag.

Daarna was het tijd voor een boottocht richting Ganvié. Daar waren veel paalwoningen op het water maar de blikken waren bij momenten minder hartelijk. Dit stond in schril contrast met de hartelijkheid die we mochten ervaren van de dagen ervoor. Stefaan’s hoofd zag menig houten balk 😉

Aangekomen in Ouidah, kwamen we terecht in een “Bounty-reclame” bestemming : palmbomen wuifden ons koelte toe, zand overal, de ruisende zee… Bart, Kaat en Stefaan rukten zich de kleren van het lijf en sprongen terstond in het aanlokkelijke zwembad. De rest nam zijn intrek in de “cabannes” op het strand : HEAVEN! We zijn klaar voor laatste drie dagen!