20 februari 2014

21 februari 2014 - Dogbo, Benin

Deze morgen werkt een deel van delegatie de laatste fiche van het federaal programma  af. Samen met ambtenaar Nestor wordt het beheer van de markt in een projectfiche gegoten waarbij vooral een betere organisatie in het algemeen en aandacht voor de veiligheid van belang zijn.

De anderen worden onthaald in de lagere school van Dogbo-Tota waar ze door meer dan 1000 kinderen superenthousiast onthaald worden. Het zijn deze kinderen die in het kader van de kermis van Krottegem tekeningen hebben gemaakt en waar de kinderen uit de lagere scholen van Krottegem straks hun eigen tekeningen naast zullen plaatsen. We krijgen de kunstwerkjes mee en beloven om het totaalplaatje een volgende keer terug  te brengen om tentoon te stellen in Dogbo.

Clémence, een meisje uit het 4e leerjaar, staat model voor een kind uit Dogbo en figureert in een foto-reportage die we maken in het kader van een educatief project (wandelingen) in 8 Roeselaarse scholen rond het thema ‘water’. Clémence die zich wast, die water gaat halen, die ontbijt, die naar school gaat… Alles wordt in beeld gebracht om het dagelijks leven van schoolkinderen in Dogbo naar Roeselare over te brengen.

In de namiddag bezoeken we verschillende initiatieven van Protos, de Belgische NGO die projecten rond water en hygiëne ontwikkelt  en die ook in Benin en Dogbo actief is. Vorig jaar werd de opbrengst van de sponsortocht van Wereldwaterdag in De Verrekijker in Rumbeke gebruikt voor watervoorzieningen in de scholen van Dogbo via Protos. We zien dan ook de eco-toiletten, de drinkwatervoorzieningen in de dorpen en scholen en leren heel wat bij. In Dogbo zijn zo’n 180 plaatsen waar de bevolking drinkwater kan halen maar waarvan er 60 dringend dienen hersteld te worden. Zuiver water draagt bij tot de gezondheid van de mensen en de kinderen worden in de scholen gesensibiliseerd om er goed  gebruik van te maken en de hygiëne te verzorgen. Yolande, de ambtenaar van de gemeente, bezorgt ons een pak cijfers over het verbruik en we stellen vast dat er toch veel zuiniger met water wordt omgegaan dan bij ons.