Le temps elastique

1 februari 2017 - Dogbo-Tota, Benin

Deze voormiddag hebben we een afspraak met de collega’s van Zoersel. Zij zijn in Benin op inleefreis met 16 enthousiaste 'Zoerselaars' en houden nu enkele dagen halt bij hun stedenbandpartner Bohicon. Bohicon ligt op een uurtje rijden van Dogbo (gelukkig is de weg goed). Tussenin maken we nog een tussenstop in het ziekenhuis van de buurgemeente Aplahoue (3 gemeenten samen, waaronder Dogbo, hebben 1 referentieziekenhuis). De directeur van het ziekenhuis neemt tijd voor ons en geeft ons nadien een rondleiding op de site waar meer dan 100 mensen werken. We polsen naar de mogelijkheden voor samenwerking met de opleiding verpleegkunde en vroedkunde bij ons. In een wereld waarin er geen grenzen zijn, vindt hij uitwisseling een heel dankbaar geschenk. Een drankje erna kunnen we niet afslaan… maar dat betekent dat het geplande bezoekje dat misschien maar half uurtje zou duren, al snel 2 uur duurt.

Na een vruchtbaar bezoek rijden we richting Bohicon. We krijgen een rondleiding in het stadhuis dat heel wat groter is dan Dogbo.We nemen snel een kijkje op de markt en gaan nadien een hapje eten. Intussen is hun delegatie aangekomen, een busje vol!

We bellen nog snel even naar buurgemeente Zakpota. Zij hebben een stedenband met Hoogstraten. De verantwoordelijke voor de stedenband en de stadsecretaris komen langs voor een korte babbel waarbij we belang van overleg, communicatie en samenwerking in de verf zetten. Normaal gezien gaan we binnenkort met 8 gemeenten (4 Vlaamse en 4 Benines) aan de slag om samen rond het thema lokale economie te werken.

Intussen zit Karl al sinds 14 u. op ons te wachten voor een bezoek aan de markt in Dogbo. Het is 17 u. als we uiteindelijk aankomen. Maar Karl heeft gelukkig een grote Afrika-ervaring ‘Vous avez l’horloge, nous avons le temps’… Intussen heeft hij de markt in al zijn geuren en kleuren ontdekt. Gaudens, de stagiair audiovisuele technieken van Dogbo, nam Karl mee op sleeptouw. Hij krijgt van Karl heel wat tips en tricks en beleefde zo de dag van zijn leven. Janne, die ons snapchatverhaal bracht, liet zicht verleiden door een kameleon en heeft zo na aan haar avontuur in Dogbo een huisdier over gehouden.