Dogbomissie - maandag 16 februari 2015

16 februari 2015 - Lokossa, Benin

Wanneer we het centrum van Dogbo naderen, zien we in de verte een nieuwe hoogbouw opduiken. Tot onze verrassing blijkt dit het stadhuis van Dogbo te zijn, die sinds vorig jaar 4 etages hoger is. De ruwbouw is zo goed als af.
We vallen binnen tijdens de vergadering van de CODIR. Dit is het overleg van directeurs dat wekelijks plaatsvindt op maandagmorgen. De directeurs briefen elkaar over de projecten en acties die de lopen en deze die gepland staan voor de komende werkweek. De 3 ambtenaren die op missie geweest zijn naar Tambacounda in Senegal (de partnerstad van Sint Niklaas) brengen verslag uit: we krijgen een gevatte analyse te horen van hun bezoek.

Vandaag is het marktdag in Dogbo. We brengen een plaatsbezoek aan de werven. Een deel van de markt kreeg een toegangspoort en is al een stukje omheind dankzij de middelen die Roeselare ontvangt via het federaal subsidieprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking. Er worden ook verschillende boetieks gebouwd die op maandelijkse basis kunnen gehuurd worden aan 22 euro, een belangrijke inkomstenbron voor de gemeente Dogbo.

Intussen hebben de 2 fotografen zich tussen de bevolking van Dogbo gemengd. Langs de grote hoofdweg in Dogbo is vanalles te zien: marktkramers die zich installeren voor de markt, kinderen die van school komen, een gezondheidspost die vroeger gebouwd werd door Artsen zonder Grenzen, … ze komen ogen en oren, filmrolletjes en volle batterijen te kort.

We nemen het middagmaal in het nieuwe motel/hotel dat met de steun van het stadhuis is uitgebouwd in de vroegere bureaus van de administratie. Het hotel ziet er heel comfortabel uit. Veel kans dat we hier volgende keer overnachten. Dan hoeven we niet elke dag het traject Lokossa – Dogbo af te leggen wat ons toch dagelijks anderhalf uur tijd zal uitsparen.

Na het middageten is het tijd om aan de slag te gaan met de evaluatie van 2014. We hebben heel wat administratief werk voor de boeg. We doen een eerste aanzet en ronden af omstreeks 17 uur. Bij valavond bezoeken we nog eventjes de markt. Dankzij de subsidies vanuit Roeselare kon Dogbo in december vorig jaar heel wat openbare verlichting plaatsen op de markt. Dit verhoogt niet alleen de zichtbaarheid maar vooral ook de veiligheid op de markt. Niet onbelangrijk als je weet dat de marktkramers soms tot 2 uur 's nacht op de markt staan om hun waren te verkopen.
Ook Deau beleefde vandaag weer veel wateravonturen. Wij was verrast een tippie tap te zien op de site van het stadhuis. Deau is hier al een graag gezien gast en mag regelmatig met de bevolking op de foto.