Dogbomissie - dinsdag 17 februari 2015

17 februari 2015

Wat we nog niet vertelden is dat de batterijoplader van het fototoestel van fotograaf Andy het de eerste dag al liet afweten. Maar dankzij ‘Lambert tous services’ vonden we een man die het probleem zou oplossen.  Voor dag en dauw kreeg Delphine vandaag een telefoontje van die elektricien. Hij was al onderweg met de taxi vanuit Cotonou om ons een nieuwe batterijoplader te bezorgen, fantastisch toch! Na de middagpauze kan Andy terug aan de slag met een volle batterij.

Vandaag staat een dagje ‘rapporten schrijven’ op het programma. Gisteren zagen we al enkele grote realisaties van 2014 op de markt, maar vandaag bekijken we in detail wat goed liep, wat de struikelblokken waren en vooral hoe de vooruitgang zal gemeten worden. Het is niet altijd gemakkelijk om alles in een rapport te gieten. Maar na die 5 jaar samenwerken voelen we elkaar intussen al goed aan.

Tijdens de middagpauze komen enkele kleermakers onze maten nemen, wellicht kunnen we ons verwachten aan een Afrikaanse tenue op het einde van de week. We worden hier echt in de watten gelegd.

Om 14 uur trekken we naar de Tuin van Toyo, een landbouwproject gekoppeld aan een centrum voor personen met een mentale beperking. Het instituut Dominiek Savio had beslist om de opbrengst van hun vastenmarkt van vorig jaar te schenken aan de Tuin van Toyo. Dit bedrag van 3800 euro mag schepen Kindt in naam Dominiek Savio schenken aan het centrum. Het was een warme verwelkoming.

Terwijl we 's middags vergaderen, trekt de hemel ineens toe, een hevige wind steekt op en even later begint het hevig te regenen. Het hele terrein van het stadhuis staat blank. Het is de eerste regenbui na vele weken droogte, een teken dat het regenseizoen in aantocht is, vroeger dan gewoonlijk. Na anderhalf uurtje sloten de hemelsluizen zich.

Met enige vertraging, omwille van de regen, vertrokken we naar Albert, ambtenaar in Dogbo. Hij is voodoopriester en heeft speciaal voor ons een ceremonie voorbereid. Het was er één die aan onze huid bleef plakken. In het anderhalf uurtje dat we er waren zijn er meer dan 6 levende dieren geofferd: een schaap, een geit, een poes, een hond, een kat en enkele kleine kuikentjes. Het was een vreemde confrontatie ook omwille van de opzwepende muziek en de sfeer bij de voodootempel aan het huis van Albert. Deze ceremonie zullen we niet gauw vergeten.