Dogbo en Roeselare zenden hun zonen (en dochters) uit

29 januari 2017

Roeselare en Dogbo zenden hun zonen uit…

Grenzen vervagen; ook al wonen mensen niet meer in de stad of gemeente waar ze geboren zijn, de verbondenheid blijft, de goesting om iets te doen voor hun stad is groot…  maar daarover straks meer.

Na een goede vlucht en lang wachten op de bagage in een erg drukke aankomsthal in de luchthaven zien we rond 22.30 u. eindelijk onze vrienden uit Dogbo. We stellen vast dat de hitte meevalt maar verlangen nu vooral naar een goede nachtrust.

Op zaterdagvoormiddag hebben we een eerste meeting in het bureau van Borgia, onze contactpersoon voor de stedenband. Hij werkt officieel niet meer in Dogbo maar is nu technisch raadgever voor de minister van jeugd, sport en vrije tijd. Zijn petje, lange tijd zijn handelsmerk, heeft hij over de haag gesmeten. Vanaf nu gaat Borgia dagelijks in kostuum naar ‘t werk. De burgemeester liet hem gaan uit Dogbo op voorwaarde dat de minister toestond dat hij de internationale samenwerkingen met Dogbo mag blijven opvolgen. Voor ons is er dus gelukkig niet veel veranderd!

Vanaf maandag hebben we 2 dagen uitgetrokken om te werken rond het thema burgerlijke stand. Deze voormiddag verfijnen we het programma, leggen we de terreinbezoeken vast en intussen komen we verrassende nieuwe elementen te horen. François Zinsou, een consultant, begeleidt Dogbo al een aantal jaar in dit proces. Hij looft de burgemeester van Dogbo om zijn gedrevenheid om het project rond geboorteregistratie bovenaan de agenda te zetten.

Daarna bezoeken we een kleine bibliotheek in een buurt in Cotonou. Het warme rood van het gebouw lacht ons toe. Het gebouw is een project van de Foundation Zinsou. Kinderen uit de buurt kunnen er gratis terecht om boeken te lezen, educatieve video’s te bekijken, scrabble te spelen, …Tijdens de week halen ze scholen in de buurt op met een bus om de kinderen te laten kennis maken met de bibliotheek. De verantwoordelijke komt ons lachend tegemoet. Ze is afkomstig uit Dogbo zo blijkt uit haar verhaal.

In de namiddag rijden we naar Ouidah, een uurtje verderop. We bezoeken het museum van de Foundation Zinsou. We herkennen dezelfde stijl, het nette decor,…van de buurtbibliotheek Het museum is een verzamelplaats van hedendaagse Afrikaanse kunst. Volgende week plannen we een overleg met een verantwoordelijke van het museum om na te gaan of een uitwisseling rond hedendaagse kunst met Roeselare mogelijk is.

In ons hotel ontmoeten we nog enkele mensen uit Roeselare die hier in Benin aan de slag zijn. Dries werkt(e) voor een bedrijf dat de beveiliging in de luchthaven voorziet. Helaas moet hij vertrekken. De nieuwe president heeft sinds vorig jaar het project stop gezet waardoor het bedrijf niet langer kan verder werken.

Ruben werkt als BTC Junior voor de Belgische Ontwikkelingssamenwerking rond het thema gender in de landbouw. Hij is gestart in november 2016. Dogbo is één van de 12 gemeenten die door BTC worden ondersteund. We zullen er ongetwijfeld nog van horen…