Een beetje thuiskomen... in 't stof

29 januari 2017 - Dogbo, Benin

Deze morgen hadden we een afspraak met dokter Daddah. Hij was vorig jaar in Roeselare met de delegatie uit Dogbo. Daddah kan ons helpen om een mogelijke samenwerking uit te bouwen rond gezondheidszorg tussen Roeselare en Dogbo. Hij heeft een heel heldere kijk op hoe de gezondheidszorg georganiseerd is in Benin. Hij werkte als coördinerend arts in verschillende gemeenten in Benin.

In Lokossa, de buurgemeente van Dogbo, ontmoeten we de burgemeester van Dogbo. Hij was zonet live op de radio. Eens per maand staat hij anderhalf uur burgers met vragen te woord. Iedereen kan live bellen naar de radio om een prangende vraag te stellen. Een ideale manier om te horen wat leeft bij de bevolking.

We rijden verder richting Dogbo door grote stofwolken. Men is volop bezig de weg aan het omvormen tot een tweevaksbaan. Bomen worden gekapt, mensen worden onteigend, … een bevreemdend beeld De bomen en huizen zijn bedekt met een grote laag rood stof. Heel veel winkeltjes en huizen langs de kant van de weg zijn met de grond gelijk gemaakt.

In de vooravond maken we een wandeling naar het centrum van Dogbo. We komen enkele bekenden tegen: Yolande, de sterke dame die diensthoofd is van de dienst water, hygIëne en milieu; Veronique organisator van de internationale vrouwendag; Roger ambtenaar van de burgerlijke stand, het kleine meisje met de naam Roeselare, … Het is fijn om terug in Dogbo te zijn. Als kers op de taart zien we dat het openluchtpodium, geschonken door de stedelijke academie voor podiumkunsten  uit Roeselare, dienst doet als piste voor rolschaatsers. Een uur lang draaien enthousiaste kinderen rondjes met hun rolschaatsen bij een temperatuur van meer dan 30°. Il faut le faire!

1. Stefaan devarrewaere:
    30 januari 2017
    Leuk te lezen dat jullie er het gevoel van 'thuiskomen' hebben. Ik begrijp heel goed wat jullie daarmee bedoelen! Doe vele groeten aan de vrienden in Dodbo en maak er een vruchtbare werkweek van. Het doet toch een beetje raar om er deze keer niet bij te zijn...
    Bedankt voor de verslagjes.

Stefaan
  2. Caroline Oosthuyse:
    4 februari 2017
    Fijn dat het hier weekend is, wat tijd om jullie schrijfsels te lezen. Gezondheidszorg, gender, internationale vrouwendag, spelende kinderen.... de hartelijkheid, warmte uit Afrika, Dogbo, komt Roeselare binnen... Dank dat we kunnen volgen. Ik weet immers dat een verslagje schrijven heel wat energie vergt na een vermoeiende dag met heel veel prikkels. Hartelijke groeten

Caroline Oosthuyse