Monsieur le Maire est arrivé

5 februari 2017 - Dogbo, Benin

Rond de middag krijgen we een telefoontje dat onze burgemeester Dogbo nadert. We springen snel de auto in om hem op te wachten bij het binnenrijden van Dogbo. Een escorte van taxi-moto’s rijdt voor en een fanfare op de laadbak van een camion maakt muziek terwijl het zweet van hen loopt.
Een 100-tal meter vóór het stadhuis stappen we uit en begroeten we de gemeenteraadsleden die in een erehaag opgesteld zijn.

Op de site van het stadhuis staat de tent voor de ontvangst opgesteld. Maurice, het diensthoofd burgerlijke stand ontpopt zich tot een maître de ceremonie. Na een voorstelling van alle gemeenteraadsleden, onze delegatie en alle aanwezigheden, is het tijd voor een speech van beide burgemeesters. Als intermezzo is er een toneelgezelschap die in een sketch alle realisaties van de samenwerking Roeselare – Dogbo aanhaalt. We zouden het niet beter kunnen verwoorden!
Na de ceremoniële activiteiten tonen we aan de gemeenteraadsleden de reportage van WTV over Espace Dogbo, de plek in Roeselare die een deel door Dogbo zal betaald worden.

In de namiddag gaan we naar een wijk waar het project ATPC is opgezet door Protos. Na een lange intensieve begeleiding door 2 animatoren zijn alle bewoners van de wijk erin geslaagd om zelf (zonder subsidies) een toilet te bouwen. Hiermee tonen ze dat ze geëngageerd zijn;  niet alleen om een toilet te bouwen maar het ook op een goede manier te gebruiken en onderhouden.

’s Avonds worden we feestelijk onthaald door Yolande, diensthoofd water en hygiëne bij haar thuis. Op de binnenkoer staat de tafel feestelijk gedekt. Na een gezellige avond keren we terug naar het onthaal. Als afsluiter overlopen we met de delegatie en Borgia het afsprakenprotocol, de acties waaraan we het komende jaar samen zullen werken. De laatste avond van de eerste delegatie zit er op. De burgemeester en schepen Kindt blijven nog een kleine 2 dagen.