Dogbomissie 2015

15 februari 2015 - Lokossa, Benin

Na een vlotte vlucht vanuit Zaventem landden we om 21 u in Cotonou. We vergaten alweer hoe overweldigend de hitte kan zijn eens je uit het vliegtuig stapt… een goede 20° verschil met Belgïe, dat is weer even wennen. Onze chauffeur Lambert en 3 ambtenaren uit Dogbo stonden ons op te wachten aan de uitgang van de luchthaven. De verwelkoming was letterlijk en figuurlijk warm.

Valentijn wordt ook hier gevierd, het terras van ons hotel zat vol verliefde koppeltjes aan de rood-wit versierde tafeltjes. Na een babbeltje met de collega’s uit Dogbo, was het al snel bijna middernacht.

Dit jaar hebben we enkele ‘special guests’ mee die voor de eerste keer kennis maken met de Beninese cultuur. Er zijn Andy en Liza, ook wel Liz-analoog en An-digitaal genoemd. Zij zullen tijdens deze missie heel wat foto’s nemen in het kader van een fotoproject rond 5 jaar stedenband. De derde gast is Deau, de knuffel die de blauwe draad zal zijn voor de kleuterkoffer die we ontwikkelen samen met enkele kleuterjuffen ondersteund door Kleur Bekennen, MOS en Studio Globo. Deau gaat in Benin op zoek naar alles wat met water te maken heeft: poetsen, plezier, eten en drinken,…

Op zondag nemen we de tijd om vanuit Cotonou via de idyllische ‘route de pêche’ naar Lokossa te rijden. We houden eventjes halt bij de Porte de non Retour in Ouidah van waaruit de slaven werden gedeporteerd. Het is al donker wanneer we in Lokossa aankomen. Onze bus schudde ons stevig door elkaar omwille van de erbarmelijke staat van de weg. We overlopen snel even de agenda voor de komende week en zoeken daarna ons bed op om fris te zijn voor de lange intense werkweek.